10 Saveta za pisanje biznis plana koji će mu dodati izuzetnost

 1. Počni, samo počni

Počnite sa tezama, nabrajanjem, napravite mapu vaših ideja… Šta god vam odgovara, ok je, samo da se pokrenete. Napravite danas nešto što će vam sutra koristiti.

2. Deo po deo

Biznis plan je povezana stuktura nekoliko ključnih elemenata.

Svaki od ovih delova je nezavistan, tako da ga bukvalno možete stvarati kako vam odgovara.

Posvetite pažnju prvo onim delovima koji su vam najviše poznati, koji vas najviše interesuju (postavljanje ciljeva, vizija, misija, istraživanje tržišta…).

Jedino sažetak je preporučljivo pisati na kraju, s obzirom da on predstavlja suštinu vaše poslovne ideje i bazira se na objedinjenju svih ostalih elemenata u jednu celinu.

and-action

3. Akcija

Napravite kakav takav plan i počnite odmah da ga sprovodite u delo. Planiranje bez akcije nema smisla.

Često se upletemo u proces, zakočimo se. Biznis plan nije sam sebi svrha, to je živi dokument.

Iskoristite sve resurse i znanja koja imate da ga uradite najbolje što možete i nastavite da ga obnavljate. Početak procesa je nešto što će vama najviše koristiti, jer pre svega biznis plan radite zbog sebe.

Tek kada dođe do toga da treba nekome da ga pokažete, formalizujte ono što imate i nastavite da unapređujete svoj biznis plan.

4. Pravo iz srca

Neka vaš biznis plan bude prava slika vaše poslovne ideje, vašeg sna, vaše goruće želje da živite taj san. Forma je jedno, a suština je ono što će vas voditi kroz poslovanje i život.

Kako kaže Tim Beri: Dobar plan je kao artičoka, sa osnovnom strategijom u sredini i ostatkom plana – šta će se dešavati, kada, kako itd – okolo.

artichoke-top-pic

Stavite jednostavno na papir sve vaše ideje, nadanja, viziju, planove…

Gde želite da budete za 5 godina?

U kom pravcu želite da se razvija vaš biznis?

Kako biste pred gomilom investitora predstavili vaš biznis?

Kada budete mogli sami sebi da odgovorite na ova pitanja znajte da ste na dobrom putu da napišete dobar biznis plan.

5. Ne precenjujte vašu poslovnu ideju

Ono što daje vrednost ideji je upravo njena primena – biznis koji iz nje proizilazi.

Vaša poslovna ideja jeste vaš san, ali to ne znači da je epohalna, jedinstvena, najbolja.

Vaše je da je predstavite na najbolji mogući način, sa jasnim upućivanjem na njenu primenu. Napravite biznis plan koji pokazuje da gradite biznis na osnovu te ideje, tada će ona dobiti smisao.

6. Više sumirajte, manje elaborirajte

Vaš biznis plan se koncentriše oko 8 ključnih stavki: analiza, tržište, proizvod/usluga, proizvodnja, prodaja/distribucija, marketing, menadžment i finansije.

Dobar biznis plan koristi jasne i koncizne rečenice, koje ne zahtevaju dodatna pojašnjenja. Vidljivo je više teza, a manje teksta. Suština je jasna. Svaka izjava dovoljno efektna. Pojašnjenja su tu samo kada su potrebna. Ključni deo su finansije i tu treba biti dovoljno opširan.

Opisi se dodaju po potrebi, u zavisnosti od toga kome predstavljate vaš biznis plan dodaćete više detalja ili priloga (marketing materijali, statistika, tehnički ili tehnološki backgroud, finansijski izveštaji, uporedna analiza itd).

7. Finansijski plan – ne računovodstveni izveštaj

Iako finansijke projekcije u vašem biznis planu liče na računovodstvene izveštaje, one to nisu. Planiranje zahteva sažetak, prikazuje očekivanja, nikako nije poreski obrazac.

Finansijskom planiranju treba prići fleksibilno i razumeti procese kroz koje će vaš bizinis prolaziti.

8. Menadžment

Biznis plan nije samo plan, to je vaš biznis!

Koristite ga kao smernicu za upravljanje – dnevnim aktivnostima i zadacima (milestone), svojim timom, ostvarenjem svojih ciljeva, svojim biznisom uopšte.

Budite proaktivni. Neka plan ne bude samo papir, koristite ga svaki dan!

9. Pratite progres i ostanite na pravom kursu

Pratite vaš napredak kroz liste, nabrajanje zadataka, tabele…Merite, upoređujte, unapređujte.

Najvažniji deo ovog procesa je lista zadataka i rokova – milestones. Ovo je tabela postignutih ciljeva i aktivnosti koje se sprovode, zadataka koji treba da se obave i u kom roku. Takođe sadrži delegiranu odgovornost, očekivani trošak i dobit, izabrani pokazatelj uspešnosti.

Pored milestones-a, dobar biznis plan mora konstantno da projektuje očekivanja na polju prodaje, procenjuje troškove i dobit, tokove novca… Godišnji i mesečni finansijski plan su sasvim dovoljni.

U svakom slučaju, finansijski plan nije „pogađanje“ onoga što će se desiti, već nam služi da ostanemo na pravom putu i da na vreme napravimo potrebne izmene.

10. Nikada nemojte prestati da usavršavate vaš biznis plan

Planiranje je proces, ne događaj.

Kao što sam već nekoliko puta napominjala, biznis plan treba da bude mapa na vašem putu ka uspehu. Jedino tako će imati svrhu.

Ako ćete ga napisati i staviti u fioku, bolje je da ne trošite ni vreme ni novac.

Svakodnevno korišćenje biznis plana pomoći će vam da ostanete fokusirani, podsetiće vas na napredak koji svakim danom činite jer ćete znati odakle ste krenuli. Neka vaš biznis plan raste sa vama, benefiti su višestruki.

planning (1)

Imajte na umu reči velikih lidera, kao što je Napoleon: Plan je beskoristan, ali je planiranje od suštinske važnosti!

 

Ostavite komentar